Corona en de dekking op uw reis- en annuleringsverzekering
Corona blijft ons in de greep houden. We begrijpen we dat u vragen heeft over het coronavirus en uw reis of vakantie. We zetten de meest gestelde vragen voor u op rij.
Belangrijk: Onderstaande informatie geldt voor de SOM- reis-en annuleringsverzekering. Heeft u via ons een andere reis- en annuleringsverzekering? Neem in dat geval contact met ons op voor al uw vragen hierover.
Heb ik dekking bij een negatief reisadvies vanwege corona?
Is er voor uw bestemming vanwege corona een negatief reisadvies afgegeven? Dan is de kans groot dat uw reisorganisator de reis omboekt naar een andere bestemming, of de reis annuleert waarna u de reissom terugkrijgt. Gaat u toch naar een bestemming waarvoor een negatief reisadvies vanwege corona is afgegeven? Dan biedt uw reisverzekering alleen dekking voor schades die niet corona-gerelateerd zijn. Op de annuleringsverzekering zijn schades die verband houden met corona niet verzekerd.
Preventief annuleren? Geen vergoeding!
Het uit voorzichtigheid annuleren van een reis valt niet onder de voorwaarden zoals die in de polis van uw annuleringsverzekering zijn omschreven. U krijgt de kosten dus niet vergoed. Ook als u al op reis bent maar vanwege het virusrisico eerder naar huis wilt, is dat niet verzekerd op uw annuleringsverzekering.
Wat als ik positief test op corona voor mijn reis?
Test u vlak voor vertrek op uw reis positief op corona? Dan betalen wij de kosten van annulering als de dekking Annulering is meeverzekerd. Dit geldt alleen als u vanwege een positieve uitslag niet op vakantie kunt. Het moet om een door het RIVM goedgekeurde PCR-test gaan. Een zelftest is niet voldoende. De uitsluiting voor schade als gevolg van een epidemie of een pandemie blijft wel gelden voor alle andere annuleringsredenen die verband houden met corona.
Wat als ik ziek word tijdens mijn reis?
In vakantielanden met Code Groen of Geel is er wel dekking onder de reisverzekering. Als u tijdens uw reis ziek wordt door corona en naar het ziekenhuis moet, worden de medische kosten vergoed op voorwaarde dat u de dekking ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. De kosten voor een eventueel langer verblijf of terugkeer naar huis worden alleen vergoed als u zelf ‘ernstig ziek’ bent en medische behandeling noodzakelijk is. Neemt u bij ziekte tijdens uw reis altijd zo snel mogelijk contact op met onze Helpservice: +31 20 65 15 918.
Wat als Code Groen of Geel tijdens mijn reis wijzigt naar Code Oranje?
Wilt u terug naar Nederland omdat de kleurcode tijdens uw reis wijzigt van Groen of Geel naar Oranje? Dan is er geen dekking voor de kosten die u maakt voor de terugreis. Wordt u tijdens de reis (waarvoor code geel of groen gold toen u vertrok) ernstig ziek en blijkt u het corona te hebben? Dan zijn de medische kosten die u maakt verzekerd wanneer u de dekking ‘Medische kosten’ heeft afgesloten. Wanneer de (lokale) overheid adviseert het land te verlaten, dan gaan wij ervan uit dat u dit advies opvolgt.
Overmacht tijdens mijn reis?
Bent u al op reis en treft de overheid maatregelen vanwege corona waardoor u langer moet blijven of in quarantaine moet? Dan vergoeden wij de redelijke kosten die u hiervoor moet maken.
Waar vind ik actuele informatie over mijn vakantiebestemming?
Voor de meest actuele informatie over uw vakantiebestemming kunt u kijken op de website www.nederlandwereldwijd.nl van het Ministerie van Buitenlandse zaken.
Ik heb nog een andere vraag
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!